اما و اگرها در مورد عسل دیابتی

 

دیابت به ویژه دیابت نوع دوم از جمله بیماری هایی است که متاسفانه هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد. یکی از بدترین شرایط ایجاد شده برای بیماران مبتلا به این بیماری، علاقه زیاد به خوردن مواد شیرین است. این در حالی است که اکثر مواد شیرین مزه برای بیماران مبتلا به دیابت ممنوع بوده و این بیماران اجازه مصرف چنین موادی را ندارند.

یکی از خوشمزه ترین مواد طبیعی، عسل است. عسل سرشار از انواع قندهای مفید برای بدن و برخی قندهای مضر برای بیماران مبتلا به دیابت است. ساکاروز مهمترین قندی است که نمی تواند برای بیماران دیابتی مفید باشد و حتی ممکن است به فزایش قند خون انها نیز منجر شود.

البته اندازه گیری ساکاروز به نوعی نشان دهنده طبیعی یا تقلبی بودن عسل نیز خواهد بود. عسل های تقلبی عموما ساکارز بالای 5 درصد دارند. البته در مورد برخی عسل های طبیعی مثل عسل کنار، ممکن است میزان ساکاروز بسیار زیادتر باشد. با این حال روش نسبتا خوبی برای شناخت برخی عسل های تقلبی است.

در بین انواع عسل ها، چند سالی است که به برخی از عسل های طبیعی، لقب عسل دیابتی داده می شود. هرچند برخی زنبورداران با چنین لقبی مخالف هستند؛ اما به نظر می رسد مبنای علمی قوی پشت این نامگذاری در برخی برندهای معتبر وجود داشته باشد.

در این مطلب تلاش شده تا به نکاتی در مورد عسل دیابتی اشاره کنیم. نکاتی که شاید بتواند برای افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع 2 برای مصرف عسل طبیعی کمک کننده باشد

به چه عسلی دیابتی گفته می شود؟
در اصطلاح به عسلی که میزان بسیار کمی ساکاروز داشته باشد را عسل دیابتی می گویند. اختلاف های زیادی بین درصد ساکاروز مناسب عسل برای بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم وجود دارد. با این حال به طور معمول، میزان ساکاروز زیر 2 درصد را برای بیماران مبتلا به دیابت مناسب می دانند.

عسل دیابتی عموما گلوکز پایین و فروکتوز بالاتری دارد. به همین علت شرایط بهتری برای هضم و جذب این نوع عسل در بدن افراد مبتلا وجود خواهد داشت. با این حال در بهترین شرایط هم، عسل حاوی مقدار زیادی گلوکز است که ممکن است آسیب هایی را برای بدن بیمار به همراه داشته باشد.

به طور کلی لازم نیست حتما برچسب عسل دیابتی بر روی یک محصول خورده باشد تا آن را به عنوان یک عسل نسبتا مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت در نظر بگیریم. عسل هایی که درصد ساکاروز آنها زیر 2 درصد است، عموما می توانند برای مصرف بیماران دیابتی معمولی مناسب باشند. در چنین شرایطی مشخص است که عسل هایی مثل عسل کنار با درصد ساکاروز بالا، هیچ وقت نمی توانند عسل مناسبی برای دیابتی ها به شمار روند.

آیا عسل دیابتی برای همه بیماران دیابتی مفید است؟
قطعا جواب این پرسش خیر است. عسل دیابتی را نمی توان به عنوان یک عسل مناسب برای همه بیماران مبتلا به دیابت در نظر گرفت. عسلی که اصطلاحا عسل دیابتی نامیده می شود، میزان گلوکز یا ساکاروز کمتری دارد. اما این به این معنا نیست که هیچ گونه قندی که باعث بالا رفتن قند خون دیابتی ها شود را درون خود ندارد.

علاوه بر این، حتی اگر عسلی باشد که برای بسیاری از بیماران دیابتی مناسب بوده و قند انها را افزایش ندهد، ممکن است برای عده ای از این بیماران مشکل زا باشد. در نتیجه نمی توان به صورت کلی در این زمینه اظهار نظر کرد. صرف نظر از اینکه اسم عسل دیابتی بر روی آن است، نباید این ریسک را پذیرفت و عسل را مورد مصرف قرار داد. بلکه باید به برخی نکات توجه کرد تا مشکلی ایجاد نشود.

چند نکته در مورد مصرف عسل برای افراد مبتلا به دیابت
مصرف عسل طبیعی چه عسل های رایج در بازار و چه عسل هایی که برچسب یا نام عسل دیابتی خورده اند، نیاز به توجه به چند نکته را دارد. اگر به این نکات توجه نداشته باشید، ممکن است آسیب های جدی برای خود فراهم کنید.

اول از همه این موضوع را در نظر داشته باشید که شما به یک بیماری مبتلا شده اید که بهتر است تا جای ممکن از خوردن عسل و مواد قندی پرهیز کنید. البته ممکن است از روش عسل درمانی برای درمان دیابت بهره بگیرید که موضوع متفاوتی است؛ اما به صورت عادی تا جای ممکن از مصرف عسل پرهیز کنید. مگر اینکه واقعا نیاز شدید به مواد قندی پیدا کردید.

نکته دومی که باید مد نظر قرار دهید، اطمینان از طبیعی بودن و پایین بودن میزان ساکاروز و گلوکز عسل است. لازم به توضیح نیست که عسل تقلبی و عسل مصنوعی ممکن است چه بلایی بر سر یک بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بیاورد. همچنین عسل های طبیعی با ساکاروز بالا نیز می تواند باعث آسیب به فرد مبتلا به دیابت شود. در نتیجه باید در خرید عسلی که قرار است فرد دیابتی آن را مصرف کند، دقت کنید.

نکته بعدی پرهیز از مصرف بیش از اندازه عسل طبیعی است. بسیاری از اطبا طب سنتی و پزشکان به این علت خوردن عسل را ممنوع می کنند که فرد مبتلا به دیابت نوع 2 هوس زیادی برای خوردن عسل دراد و ممکن است با سهل انگاری میزان زیادی از عسل را میل کند. سعی کنید خود را کنترل کرده و میزان کمی از عسل مصرف کنید.

در زمینه مصرف عسل طبیعی، حتما با پزشک معالج و متخصص مشورت های لازم انجام شود. در این زمینه می توانید با مشاوران تغذیه نیز مشورت کنید. در برخی موارد با کم کردن برخی کربوهیدرات ها در رژیم غذایی شما، امکان مصرف عسل به میزان کم مهیا می شود. فراموش نکنید که همه چیز را باید تحت نظر پزشک انجام دهید.

* در آخر فراموش نکنید که عسل یک ماده قندی است و تنها برای کاهش هوس شما به مواد قندی مصرف می شود؛ در نتیجه از خوردن دیگر مواد شیرین مضر برای بدن خودداری کنید. لطفا این موضوع را جدی بگیرید!

عسل دیابتی اگرچه می تواند ماده ای مفید برای اکثر بیماران دیابتی برای رفع نیاز به مواد شیرین باشد؛ اما باید زیر نظر پزشک و به مقدار بسیار کم مصرف شود. این نوع عسل ها ساکاروز زیر 2 درصد دارند و به همین علت به این نام مشهور شده اند؛ با این حال برای هر بیمار دیابتی مناسب نیستند. برای خرید این نوع عسل ها نیز باید تمام دقت و توجه خود را برای طبیعی بودن عسل و درست بودن میزان ساکاروز به کار ببندید.